Oldja meg, vagy fizessen!
Nagyjából 10 éve ismerték fel az önkormányzatok, hogy a síkosság mentesítés lehetetlen küldetés, ezért mind hozott is okosabbnál okosabb helyi rendeleteket erre vonatkozóan, hogy a felelősséget lepöckölhessék magukról. Az előzményeket nem ismerem, mi váltotta ki, de ha tippelnem kellene, akkor valami EU jogharmonizáció végett többé nem az egyén felelőssége, ha nekifutásból közlekedik a tükörjégen, és vág egy hátast, ezért lett erre szükség. A probléma persze nem oldódott meg, csak átalakult. Rosszabb lett, ahogy azt már megszokhattuk.
Nézzük a helyi rendeletek legfontosabb anomáliáit! Igazi kiváló, szakmailag jól átgondolt darabokról van szó, melyek célja a probléma megnyugtató rendezése. Ja, nem! Célja, hogy szétkenje a felelősséget bárkin, aki nem az önkormányzat!
-a rendeletnek nincsen méltányos időbeli határa. Bármikor dob bárki egy hátast, a kötelezett tulajdonos fizet. Akkor is, ha este 10-kor kezdett havazni, és hajnal 4-kor esik el valaki a ház előtti járdaszakaszon.
-a rendelet nem nyilatkozik külön a lakatlan ingatlanokról. Ez azért is szimpatikus, mert a „ki fizet” kérdéskör ugyan meg van oldva jogilag, a problémával viszont együtt él a lakosság, noha az önkormányzat pontosan tudhatja, mely ingatlanok lakatlanok. Elég nyilvánvaló, hogy nem jön a tulajdonos az ország másik végéből havat lapátolni. Olyannyira kiváló a rendelet, hogy nagyon életszerű módon a külterületi vagy üdülő minősítésű ingatlanok esetében sem tesz kivételt.
-az önkormányzat a saját jogszabályát értelmezni is képtelen (nem csak a mienk. az összes amúgy) Konzekvensen az ingatlan előtti szakaszról rendelkezik, ami egyébiránt életszerű is lenne –azonban a gyakorlatban az ingatlant határoló szakaszon vár el takarítást/szemétszedést/síkosítás mentesítést, ami aránytalan terhet ró azokra az emberekre, akik olyan speciális fekvésű ingatlanban élnek, aminek nem csak a bejárat felől van telekszakasza. Talán a legkirívóbb példa, ami szemléltetheti ezt, az a dunaparti lépcsők esete. Tegye mindenki a kezét a szívére, azért ezen területek karbantartásának elvárása elég nonszensz az ott lakóktól, ez bizony nem 10 perc hólapátolás! Klasszikusnak mondható még az is, amikor egy hosszabb utca közepén lakik az ember, de nincsen hátsó telekszomszédja. Nekem speciel van, de elmondhatom, életemben kétszer jártam összesen a „kapuja előtt” és baromira nem az lenne az első gondolatom, hogy turnézzak akár 1 km-t is hólapáttal a kezemben, hogy elhányjam a havat a telek mögött, ha nem lenne.
-Schrödinger járdák: a rendelet azt mondja ki, az ingatlan tulajdonosa a járdát, ennek hiányában 1 méteres szakaszt köteles takarítani. Kérdés, mi a járda. Nálunk például az utcában a 8-as számtól a 15-ig járda van. Illetve annak látszik, mert nem az. Ezt az érintett ingatlanokban lakók létesítették kb 30 éve, mert az ingatlanok felé folyt a víz. Jelenleg az a státusza, hogy ha ráparkolok, akkor járda, és megbüntetnek érte, viszont amikor havat kéne takarítani, akkor nem járda, legyek szíves feltűrni az ingujjat, és az utat síkosság mentesíteni.
-Speciális területek: Tabán, Burgundia, Kép utca és egyéb mediterrán jellegű utcák: ezeken a helyeken az ingatlanok legalább fele közvetlenül az úttestre nyílik, nincs járda, maximum az egyik oldalon. Maga az úttest keskeny. Egy alapos havazásnál nincs hova kotorni a havat, mert csak olyan helyre lehetne, ami sérti önkormányzat közösségi együttélésre vonatkozó szabályait (nem szabad kocsibeálló elé, járdára, vagy olyan módon ellapátolni a havat, hogy a közlekedést akadályozza. KIVÉTEL ha az önkormányzat végzi! Köszi, ez baromi szimpatikus!!! „a hóeltakarítást úgy végzi, hogy azzal folyamatos gépjármű és gyalogosforgalmat akadályozza; n) hórakást buszmegállóban, kapu- és kocsibejáróban, gyalogátkelőhelyen, útkereszteződésben helyez el. (4) E rendelkezés nem vonatkozik a hó és síkosság mentesítést végző közszolgáltató ilyen irányú, az alkalmazott technológiából eredő cselekményére (hókotrás) 2016/31 rendelet) Ilyen helyen élek magam is. Pár éve volt combosabb havazás. Itt nincs hova kotorni + jégbordás is lett, ezért az önkormányzat segítségét kértem, mivel nyilvánvaló volt, hogy sem kukás, sem mentő nem tud bejönni. Kiküldték az alakulatot, akik elkezdtek a csonttá fagyott jégbordákra sót szórni tessék-lássék. Mikor rákérdeztem, hogy szerintük ez kielégítő megoldás-e, visszakérdeztek, hogy „mé’, há’ mit kéne vele kezdeni?” Hát igen, részemről is éppen ez a kérdés. Ja, és különben is szívességet tettek, de ha valaki hanyatt vágódik, továbbra is az én saram. Ha szerencsém van, legalább elájul az esés közben, és áthúzhatom a szomszéd elé, mert más megoldás nincsen arra, hogy ne engem terheljem a kártérítési felelősség a jogszabály alapján (irónia).
-macskakő, díszkő: aki ennek síkosság mentesítését a lakosság nyakába akarja varrni, annak szívből javaslom, fogja kézen az anyukáját, és menjen ki vele nekigyürkőzni ennek a feladatnak. Csak azért, hogy legyen fogalma róla, mit vár el a választópolgáraitól, és objektív képet alkothasson a feladat súlyát illetően.
-nincs megoldás arra az egyszerű esetre, hogy ha ünnepekkor elmegyek két napra vidékre meglátogatni özvegy édesanyámat, és közben esik az ónos eső. Persze lehet képmutatóan azt mondani, szerződtessek vállalkozót, de olyan vállalkozás, ami az év 10-20 napján 300 helyen tud lenni egyszerre és azonnal, majd az év többi napján ebből megél, nem létezik. Ergo, hazárdjáték télen elhagyni otthonunk huzamosabb időre. A rendelet szó szerinti értelmezését nézve már munkába menni is megfontolandó, mert ha közben ónos eső esik, és valaki kitöri a lábát, mi meg nem síkosság mentesítettünk, lesz nemulass!
-nincs megoldás arra az esetre, ha valaki idős, beteg, mozgáskorlátozott, stb. Oldja meg, vagy fizessen!
Összegezve a fentieket nyilvánvaló, hogy a téli síkosság mentesítés kérdéskörére nem kielégítő válasz a jelenlegi jogszabályi környezet és sürgős felülvizsgálatot illetve társadalmi egyeztetést igényel!
Lábjegyzet: jellemzően szeretek korrekt forrásmegjelölést tenni az írásaimban, itt azonban nem tudtam ezt megtenni, mivel a váci helyi rendeltek, önkormányzati határozatok gyűjteménye NEM elérhető kereshető formában. Ugyan fent van az önkormányzat honlapján, azonban ezek többségében hitvány minőségben, képként felszkennelt maszatos sajtpapírok, amikben nem lehet kulcsszóra keresni, a dokumentumok neve pedig olyan beszédes, mint „2016.11.12-i testületi ülésen hozott határozatok”, vagy „önkormányzat 2012/61 rendelete”. Ez is megér egy misét, mivel elég kevesen bogarásszák át, hogy változott-e valami a rájuk rótt kötelezettségek terén, az önkormányzat pedig nem küld erről értesítést az érintetteknek. CSAK hozott egy határozatot, tessenek betartani!
Prdi Katalin/Váci Élet